Jesteśmy sztuką dla świata - Tworzenie sieci oparcia społecznego dla osób z zaburzeniami psychicznymi 23.06.2009-31.12.2009

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Somoninie w ramach Minister Pracy i Polityki Społecznej realizowała projekt pn. „Jesteśmy sztuką dla świata” - Tworzenie sieci oparcia społecznego dla osób z zaburzeniami psychicznymi

 

Okres realizacji: VI 2009 – XII 2009

 

Celem projektu było stworzenie osobom z zaburzeniami psychicznymi odpowiednich warunków, potrzebnych do nabycia różnorodnych kompetencji niezbędnych do samodzielnego, aktywnego życia oraz właściwego pełnienia ról społecznych, za pomocą wzmocnienia ich pozycji społecznej, zmiany istniejących stereotypów, określających ich przydatność w środowisku i integracji z otoczeniem.
Wytyczony cel realizowany był na bazie istniejącego od 2003 roku Środowiskowego Domu Samopomocy w Rybakach, który jest placówką dziennego wsparcia, przeznaczoną dla 20 osób niepełnosprawnych. Przedmiotem projektu uczyniono poszerzenie działalności Środowiskowego Domu Samopomocy w Rybakach poprzez utworzenie dwóch pracowni: muzycznej i plastyczno-technicznej, co zostało zrealizowane.

 

Działania:

1.      Utworzono pracownię muzyczną.

W pracowni tej prowadzono zajęcia z muzykoterapii. Wpłynęły one na ogólną aktywizację uczestników, poprzez pobudzanie poszczególnych ich zmysłów. Pracownia ta wyposażona została w zestaw instrumentów i akcesoriów muzycznych niezbędnych do prowadzenia zajęć z muzykoterapii.
Zajęcia w pracowni muzycznej prowadzone były przez zatrudnionego na umowę zlecenia nauczyciela muzyki 6 godz. (od 9 00 do 15 00) przez 22 dni jeden raz w tygodniu w okresie od sierpnia do grudnia. Elementem innowacyjnym były spotkania uczestników ŚDS z artystą, którzy poprowadził 3 spotkania 5 godz. warsztatów bębniarskich. Elementy muzykoterapii wykorzystywane były również przez rehabilitanta, co przyczyniło się do wzbogacenia prowadzonych w ośrodku rehabilitacji ruchowej.

2.      Utworzono pracownię plastyczno-techniczną.

Pracownia ta bazowała na kowalstwie artystycznym, które wzbogaciło i rozszerzyło działalności istniejącej już pracowni witrażu. Zajęcia z zakresu kowalstwa wpłynęły na ogólną aktywizację uczestników, nabycie nowych kompetencji potrzebnych do samodzielnego, aktywnego życia oraz pełnienia właściwych ról społecznych, za pomocą wzmocnienia ich pozycji społecznej. W tym celu zostały zakupione narzędzia, urządzenia, materiały, odzież ochronna oraz literaturę fachową, niezbędne do pracy metodą kowalstwa artystycznego.
Zajęcia w ramach tej pracowni prowadzone były jeden raz w tygodniu 22 dni od sierpnia do grudnia. Instruktorem pracowni był pracownik ŚDS, zatrudniony na stanowisku instruktora terapii zajęciowej.

 

W ramach projektu poszerzona została działalność Środowiskowego Domu Samopomocy
w Rybakach poprzez utworzenie pracowni muzycznej oraz poszerzenie zakresu świadczonej oferty w pracowni plastyczno-technicznej o kowalstwo artystyczne.

 

Udział podopiecznych ŚDS w zajęciach prowadzonych w tychże pracowniach oraz różnorodne formy prezentacji nabytych umiejętności przyczyniły się do wzmocnienia pozycji społecznej oraz zmiany istniejących stereotypów dotyczących osób niepełnosprawnych.

 

Zajęcia prowadzone w pracowniach pozwoliły odnaleźć przydatność osób z zaburzeniami psychicznymi w środowisku. Poprawiły ich własną samoocenę, co przyczyniło się do pełniejszego rozwoju osób niepełnosprawnych oraz nabycia przez nich kompetencji niezbędnych do samodzielnego, aktywnego życia.
 

Muzyka pozwoliła uczestnikom na oderwanie się od codziennych problemów, doznawanie silnych wzruszeń, a wspólne przeżywanie pozytywnych emocji dało im szansę na przełamanie bariery nieśmiałości oraz rozładowanie napięcia. Praca w grupie pozwoliła im na określenie własnej roli w zespole oraz nabycie umiejętności współdziałania w celu osiągnięcia wspólnego dobra.
 

Udział w zajęciach pracowni plastyczno – technicznej pozwoliły uczestnikom nabyć nowe umiejętności zarówno praktycznych jak i technicznych. Uaktywnił procesy poznawcze
i emocjonalne, co wpłynęło na wszechstronny rozwój i eliminacje niektórych współistniejących schorzeń oraz nabycie nowych umiejętności technicznych, które można wykorzystać podczas codziennych zajęć.

 

Wytworzył:
Udostępnił:
Rychert Aneta
(2015-07-01 16:00:34)
Ostatnio zmodyfikował:
Singer Marcin
(2021-05-18 13:59:40)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki